PROGRAM LONJAKAN PROFESIONALISME PEMIMPIN PELAJAR
MODUL
PEMBANGUNAN KEPIMPINAN DIRI & PENGUKUHAN
KEMAHIRAN KERJA BERPASUKAN DALAM KALANGAN
PEMIMPIN PELAJAR
“BERKONGSI INSPIRASI
BERKUALITI”
Disediakan
Oleh : Nova Q Services
1.0
RASIONAL
Generasi muda merupakan generasi pelapis
yang akan menerajui kepimpinan negara,agama dan bangsa. Apabila generasi emas
sudah tiada, maka peranan generasi muda pada hari ini amatlah penting.
Sekiranya generasi ini tidak dibentuk dengan sifat kepimpinan yang baik, maka
negara ini akan terancam dengan kelahiran pemimpin yang tidak baik.
Hollander (1984) mendefinisikan:
“Kepimpinan adalah satu proses pengaruh-mempengaruhi antara pemimpin dan pengikut. Walaupun mempunyai kuasa, tetapi kekuatan pengaruh lebih bergantung kepada kerelaan berbanding paksaan. Hal ini disebabkan proses kepimpinan selalunya melibatkan pengaruh yang bersifat dua hala, tujuannya bagi mencapai matlamat.
“Kepimpinan adalah satu proses pengaruh-mempengaruhi antara pemimpin dan pengikut. Walaupun mempunyai kuasa, tetapi kekuatan pengaruh lebih bergantung kepada kerelaan berbanding paksaan. Hal ini disebabkan proses kepimpinan selalunya melibatkan pengaruh yang bersifat dua hala, tujuannya bagi mencapai matlamat.
Menurut perspektif Islam, setiap orang yang beriman adalah khalifah di muka bumi yang tindakan dan perbuatannya sentiasa dalam pengawasan Allah s.w.t. Firman Allah di dalam surah Al-Baqarah ayat 30:
“Ingatlah ketika
Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: ‘Sesungguhnya
Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi’. Mereka berkata: ‘Mengapa
Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan
padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji
Engkau dan mensucikan Engkau?’ Tuhan berfirman: ‘Sesungguhnya Aku mengetahui
apa yang tidak kamu ketahui’
Ayat ini mengisyaratkan bahwa
khalifah (pemimpin) adalah pemegang mandat Allah SWT untuk mengemban amanah dan
kepemimpinan langit di muka bumi.
Kepimpinan dalam Islam adalah
berasaskan kepada nilai murni yang mendapat keredhaan Allah s.w.t. Matlamat
kepimpinannya adalah untuk kebaikan dan kebajikan semua makhluk. Dalam
melaksanakan kepimpinannya, pemimpin tidak boleh bertingkah laku
sewenang-wenangnya, iaitu terkeluar daripada landasan perintah Allah s.w.t.
atau melakukan perbuatan yang dilarang. Kepimpinan juga harus mampu mengarah,
dan membimbing orang lain untuk sesuatu kegiatan.
Justeru, Program Lonjakan Profesionalisme Pemimpin Pelajar dirancang untuk
membentuk sifat bertanggungjawab dan menyuburkan sifat kepimpinan dalam di
dalam diri pemimpin pelajar. Kursus
ini akan dipimpin oleh Jurulatih dan Fasilitator yang berpengalaman luas,
menggunakan modul-modul ‘teambuilding’ yang sesuai dengan peringkat.
2.0 METODOLOGI PROGRAM
Di akhir kursus ini, peserta seharusnya
mencapai objektif berikut:
1. 1. Memahami karektor
diri dalam membentuk nilai kerja dan kaedah
berkomunikasi dengan orang lain
2. Memupuk
kemahiran generik dalam diri dan pasukan agar dapat mencapai kerja dan hasil
berkualiti
3. Membentuk
daya kepimpinan dan karisma dalam menjalakan tugas dan
tanggungjawab selaku pasukan kerja
4. Membentuk
pasukan kerja yang erat bekerjasama
& saling produktif dalam membantu organisasi mencapai misi dan visi
5. Membina
dan memperkukuhkan daya psikologi kepimpinan dalam meningkatkan mutu
kerja seterusnya melonjakkan pencapaian semasas ke arah yang lebih baik
6. Mempertingkat
kesedaran tentang pengurusan masa dan
kecekapan di dalam melaksanakan tugas.
Dengan berlangsungnya
program ini, kami berharap agar anak didik kami mampu menjadi seorang pelajar
yang berdisiplin, cemerlang dunia akhirat, seimbang dunia akhirat, mempunyai
akhlak yang mantap, seterusnya mampu mencapai misi dan misi kami untuk
membentuk modal insan yang taat kepada perintah agama dan bersikap professional
dalam setiap perbuatan.
Program ini sesuai untuk bagi Pelajar Sekolah Menengah dan Rendah serta Pelajar IPTA/IPTS dalam bentuk:
Konsep pembelajaran menggunakan 30% teori dan 70% praktikal.
- Ceramah
- Seminar sehari
- Kem tidak bermalam
- Kem bermalam
Konsep pembelajaran menggunakan 30% teori dan 70% praktikal.
Pendekatan yang digunakan di dalam program ini adalah menggunakan
kaedah edutainment :-
“Experiential learning”
•
Simulasi cabaran,
•
“ Role Play”
•
Percambahan minda,
•
Latihan dalam
kumpulan (LDK),
•
Ceramah interaktif
•
Aktiviti Fizikal
Semua teknik ini dipraktik mengikut kesesuaian supaya proses
pembelajaran tidak membosankan. Konsep rangsang, dengar, lihat dan praktik akan
digembelingkan sepanjang program ini.
3.0 CONTOH MODUL PROGRAM
3.0 CONTOH MODUL PROGRAM
Dalam slot
ini,setiap peserta akan berkenalan antara satu sama lain, membuat aktiviti-aktiviti
modul ringan, belajar tepukan tema program, latihan lagu tema program ,memilih
Penghulu program dan beberapa tugasan yang mengikat hubungan antara peserta
dengan program.
Para peserta akan
diminta berkenalan di dalam satu kumpulan dan mereka akan disatukan di dalam
kumpulan-kumpulan mengikut kesesuaian. Kemudian di dalam slot ini, mereka akan
diberikan beberapa barang amanah secara individu dan kolektif.
Ketua Buta
Setiap kumpulan peserta
akan memilih seorang ketua. Ketua-ketua ini akan diikat matanya dengan kain.
Kemudian, kesemua ahli diikat dengan tali dan mereka dikendaki mencari
barang-barang mengikut klu sambil terikat.
Ceramah ini
memberikan penekanan terhadap gerak kerja sebagai seorang Pemimpin Pelajar Sekolah,
tangunggjawab-tanggungjawab dan kedudukan mereka sebagai seorang pemimpin pemimpin
pelajar. Di sini, penceramah akan membuka minda para peserta bahawa mereka mempunyai
tanggungjawab yang lebih besar.
Permainan ini
adalah selingan kepada ceramah Sebarkan Amanahmu! Setiap kumpulan akan
diberikan sehelai kertas mahjung. Kemudian mereka diminta untuk melukis peta
sekolah dan dibelakangnya lukisan manusia. Mereka akan diminta untuk
menggunting lukisan-lukisan tersebut, dan kemudian mencantumkan semula lukisan
tersebut.
Modul Permainan:
Polis.Bomba.Ambulans
Para
peserta akan di uji kekuatan mental, fizikal dan kepantasan untuk mengharungi 3
checkpoint yang mencabar. Di sini kerjasama merupakan aset terpenting bagi
mengharungi cabaran-cabaran di setiap checkpoint yang disediakan.
Sebarkan
Eksplorasimu!
Setiap peserta perlu
ke checkpoint-checkpoint yang akan dipimpin oleh fasilitator. Antara modul yang
ditekankan di dalam slot ini adalah:
Checkpoint 1: Menguji
sifat kerjasama
Checkpoint 2: Menguji
sifat kepimpinan
Checkpoint 3: Menguji
ketahanan mental
Checkpoint 4: Menguji
ketahanan fizikal
Checkpoint 5: Menguji
kemahiran berfikir
Checkpoint 6: Menguji
ketahanan fizikal
Checkpoint 7:
Kemahiran fokus
Checkpoint 8:
Kepentingan disiplin dan berakhlak mulia
Checkpoint 9:
Kepentingan mendengar arahan rakan seperjuangan
Checkpoint 10: Menguji
sifat kerjasama
Checkpoint 11:
Kepentingan mendengar arahan Ketua
Checkpoint 12: Menguji
sifat kepimpinan
Ceramah:
Sebarkan Ucapanmu!
Ceramah
ini menfokuskan tentang cara-cara pengucapan awam dan komunikasi secara
profesional. Ia bertujuan meningkatkan keyakinan dan memberikan teknik-teknik
berucap di hadapan orang ramai. Setiap kumpulan akan dibahagikan bersama
fasilitator yang akan mengajar secara peribadi tentang ucapan awam.
Ceramah
berdurasi 1 jam 30 minit ini akan menerangkan tentang cara-cara berpakaian,
berjalan dan bercakap secara professional sebagai seorang pemimpin.
Semua
Ahli Majlis Tertinggi sekolah akan dipisahkan dengan peserta lain. Fasilitator
akan memberikan situasi di mana, kononnya surau sekolah mereka akan dirobohkan
untuk tujuan pembangunan. Peserta lain diminta membantah isu itu, manakala Ahli
Majlis Tertinggi pula perlu menyelesaikan isu tersebut dengan cara diplomasi.
Minum Petang, Solat
Asar
Modul Ular Titi
Peserta akan berada di
dalam kumpulan di mana mereka akan menyembunyikan name tag mereka di sekitar kawasan kem, Kemudian mereka akan diikat di antara satu sama lain kecuali ketua
kumpulan dan mereka diminta untuk mencari semula name tag mereka bersama sama
ahli kumpulan mereka
Setiap kumpulan
dikehendaki membakar telur masak. Walaubagaimana pun, mereka juga diberikan
peluru untuk menghancurkan masakan orang lain. Oleh itu, kerjasama yang kuat
diperlukan bagi menghalang dan memasak telur di dalam kumpulan masing-masing.
Parlimen Mini adalah
salah satu modul khas untuk memberikan peluang kepada semua peserta memberikan
pendapat terhadap usul yang dibawa oleh fasilitator. Antara usul yang
dibentangkan adalah seperti ‘Siapakah yang bersalah dalam isu gejala sosial di
sekolah’ atau ‘Siapakah yang bertanggungjawab sekiranya anak-anak muda rosak’.
Ia diadakan bagi menyemai sifat tanggungjawab di dalam diri setiap peserta
disamping melahirkan pemimpin sekolah yang berani bersuara.
4.0 SEBUT HARGA
No comments:
Post a Comment